2019.08.04-08 Björkliden

Äntligen blev tiden inne för vår fiskeresa till Laisälven och Björklidens FiskeCamp.
När vi kom fram och pratade med Kjell så meddelade han att vattenståndet är lite lågt p.g.a. att det inte har regnat på en dryg månad. Vattentemperaturen var dessutom rätt så varmt, omkring 17-18 grader. Men det gör inget för Laisälven brukar fungera i dom flesta väderförhållanden…
Snabbt ombyte till vadarbyxor, flugspön och en ryggsäck med fika så gick vi ner till älven för att se hur årets fiske blir.
Vattennivån var låg, men inte till det negativa tycker vi. Vi fick ett antal fina Harrar ganska snart och dom var relativt väldigt pigga och välmatade.
Nästa dag gick vi till älven mitt på dagen för att se hur huggvilliga dom var. Vi fick ett mindre antal harrar, men Thomas lyckades kroka en fin ”Gädda”. Han besvikelse lyste stort när han insåg att det inte var en grann öring…
Middagen stod vi i ”ungdomsgänget” (Thomas, Pär & jag) för och det blev grillat som vi också bjöd in Kjell till.
Kvällsfisket tog vi båten över till andra sidan i förhoppning att det skulle bli lite nattsländekläckning och mycket vak. Vi fick ett antal men den tyvärr var det under en kortare stund som det bästa fisket var. Pär hade inte tid med kaffet så han lyckades bäst.
Tredje dagen började med regn så vi åkte in till Arjeplog för ett besök och fylla på färskvaror.

Pär & jag åkte åter över till andra sidan med båt för att prova lyckan vid denna ö som kommer fram vid lite lägre vattennivå. Ikväll var det riktigt trögt, vi fick några men fisken var inte riktigt på hugget efter regnet.
Fjärde dagen började åter med regn, så jag, Thomas & Pär åkte till Laisvall & Adolfström mitt på dagen.
Middagen sedan blev den traditionella ”Surströmmingen” som vi alltid brukar äta en av dagarna, mycket gott!
Efter middagen tog jag, Thomas & Pär bilen till den över sträckan för där hade Ola & Tommy skapligt fiske kvällen före.
Äntligen släppte det, vi riktigt bra fiske här med mycket vak och flertalet Harrar över 40cm strecket. Thomas lyckades bäst med 13-14 stycken.
När vi summerar dagarna vid Laisälven och Björklidens FiskeCamp så har vi fått ett nytt spännande äventyr att minnas tillbaks på. Vädret inte det bästa och fisket likaså, men helheten har varit mycket bra!

Tack än en gång Kjell Wallström på Björklidens FiskeCamp!